Membuat Report dari jadual (table)


Membuat Report dari jadual (table)
Tujuannya adalah untuk salinan hardcopy, untuk rujukan tanpa komputer, kegunaan luar pejabat, kertas kerja, majikan dan sebagainya.

   1. Buka MS Access sedia ada (Amirah(jam))
   2. Klik pada tab “CREATE”




    3.Kemudian, pilih mana – mana bentuk report yang anda inginkan pada group menu
     (Saya pilih “Report Wizard”) untuk membuat report bagi jadual  Pembelian seperti        di bawah :


4. Klik pada “Report Wizard” dan pilih medan-medan pada dialog box 
(Saya pilih Nama pembeli,jam,bilangan dan jumlah perlu dibayar)



5. Kemudian, klik “NEXT” dan muncul dialog box seperti dibawah :


     6.Klik “NEXT”

       

           7.Kemudian,anda perlu memilih yang dibulatkan seperti dibawah


         8.Kemudian,masukkan nama report dan klik “FINISH”


    9. Akhir sekali, hasilnya seperti ini :


   10. Setelah dicantikkan di “Design View” dan kemudian klik pada “Report View” ia                  menjadi seperti 

Comments